“Pocta funkcionalismu, elegance, vtip a současný český design. Návrh interiéru vily z roku 1933 vytváří současné bydlení pro osmičlennou rodinu s odkazem na 30. léta.”

Wellnerova vila se nachází nedaleko od olomouckého centra a podle záznamů historika profesora Pavla Zatloukala je autorem významný architekt a urbanista Bohuslav Fuchs. V 90. letech prošla vila proměnou, která příliš respektu pro původní podobu neměla a zcela odcizila domu jeho funkcionalistickou identitu. 

Jedním z hlavních motivů rekonstrukce bylo pro současného majitele Mgr. Reného Mohylu právě navrácení její původní podoby a tak došlo i k tomu, že když započaly naše společné práce na interiéru a přišla jsem poprvé v listopadu 2019 na stavbu, z vily zůstalo jen přízemí a dům se stavěl cihlu po cihle nazpět.

Původní vila byla pro velkou rodinu malá, a to přestože byla od počátku zamýšlena jen pro 6 členů domácnosti. Vznikla tedy nástavba a přístavba dle návrhu olomouckého ateliéru PAB. Dnes žije ve vile 8 členů domácnosti z toho 6 dětí, vila má celkem 4 obytná podlaží, 2 děti musely do pokoje přijmout mladšího sourozence a projekt se pod rukama měnil. V přilehlé přístavbě je pak situována garáž a wellness s bazénem a saunou. Práce na vile pokračují i v současné době, kdy se sklep mění na vinotéku.

K návrhu interiéru jsem přistupovala s respektem k funkcionalismu a užitému umění 30. let. Přeci jen, navrhovat interiér Fuchsovy vily, ve mně vyvolávalo od počátku jistý pocit zodpovědnosti. Největší důraz jsem kladla na detail a atypickou, autorskou výrobu. Hledala jsem spojitosti mé tvorby a funkcionalismu. Do vily jsem implementovala prvky minimalismu a následně úmyslně narušovala jejich harmonie, experimentovala a vytvářela různá překvapení či vtipy. Jak tomu bylo i ve funkcionalismu, nebála jsem se použití sytých barev a výrazných struktur kamene, kterých se ve vile použito hned 8 druhů. Jsou to s výraznou ořechovou a jasanovou dýhou a terrazzem, až na 2 výjimky, jediné použité vzory v domě.  Při navrhování jsem držela pravdivost použitých materiálů a struktur.

V tvarosloví navržených nábytků a ostatních prvků jsem za účelem změkčení prostor používala mnou oblíbené zaoblení. Pro vytvoření pohybu a rytmu tomu bylo použití opakující se gradace hmot doprovázené jednoduchými liniemi. I idea gradace vychází z motivů skládání hnízdových stolků a je vidět třeba na návrhu krbu a červeného jídelního stolu. Celým domem pak prochází motiv ohybu funkcionalistické trubky, pro dospělé v chromu, pro děti v barvách. Další navržené interiérové prvky navazují také i na umělecké předměty v domě.

Přízemí vily jsem držela v černobílé. Zelená barva je ve vile barvou přechodu zeleně z exteriéru do interiéru. Barva modrá je použita na prvcích se symbolikou nebe a jeho vzestupu k němu, bledě modrá je následně doplněna o tvarosloví oblaků. Červená barva je barvou majitelova temperamentu a obecně barvy tepla rodiny, růžová pak oblíbenou barvou dívek.

Vše jsem navrhovala tak, aby fungovalo a šlapalo jako hodinky. Přeci jen koordinace tak velké domácnosti je extrémně náročná. Přemýšlení nad fungováním tak velké rodiny bylo pro mne velkým tématem, a vyústilo i v přátelské kompromisy vzešlé z jedinečné synergie spolupráce. V návrhu jsem se snažila maximalizovat úložné prostory. Ty jsem co nejvíce ukrývala, aby vše v interiéru plynulo.

1933-2022

Místo realizace: Wellnerova 19, Olomouc

Investoři: René Mohyla, Lenka Mohylová

Původní autor vily : Bohuslav Fuchs

Autor architektonicko-stavebního řešení rekonstrukce, nástavby, přístavby: studio PAB

Autorka interiéru: Jana Trundová, mimokolektiv

Foto: Roman Mlejnek Photography